Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 24 februari, 2014

I lördags var det kalas o då hade min svägerska gjort kallskuret o sedan var det potatisgratäng till. Eftersom jag inte äter det så valde jag att försöka hitta ett alternativ. Det var ju så att jag också gärna skulle vilja att andra hade möjlighet att förstå att det är ok mat jag äter så gjorde jag lite fler portioner så att det fanns till alla i sällskapet!

Det första receptet kommer från Airams kokbok medan det nedersta kommer från Åse på 56 kilo.se. Det jag testade var det sista receptet o det var fantastiskt gott o kan varmt rekommenderas. Den lovordades dessutom av alla gästerna på kalaset o flera stycken ville ha receptet. Att det sedan var så lätt att göra är ju positivt!

Falsk potatissallad med aubergine

Portioner: 4-6
Förberedelse & Tillagning: ca 20 min + vila i kylen
Serveringsförslag: Serveras med fördel till kallskuret

1 portion: 376 kcal / 4,5 g protein / 34 g fett / 12 g kh / 5 g fibrer

2 medelstora auberginer
citron, salt, vatten
1 finhackad gul lök
4 cm finhackad purjolök
1/2 dl finhackad saltgurka
1 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
1 dl turkisk yoghurt
1-2 tsk dijonsenap
salt o svartpeppar

  1. Skala auberginerna och börja med att skiva dem
  2. Pressa över citronsaft för att undvika att de svartnar
  3. Koka upp lättsaltat vatten
  4. Skär auberginerna i mindre kuber och sänk ner dem i det kokande vattnet.
  5. Förväll dem 30-60 sekunder beroende på mängd.
  6. Snabbkyl på hushållspapper i en form i frysen om allting inte hinner lagas med eftertanke och därför kallnar lika bra i kylen.
  7. Hacka lök, purjo och gurka fint och rör ihop grunden till salladen.
  8. Smaka av med salt och peppar
  9. Tillsätt till sist de väl kylda auberginkuberna och blanda.
  10. Låt gärna salladen dra någon timma i kylen.

Falsk ”potatissallad” m. zucchini

Portioner: 4
Förberedelse & Tillagning:
Serveringsförslag: Med fördel till kallskuret eller grillat

1 portion: 342 kcal / 4,5 g protein / 35 g fett / 5 g kh / 1,5 g fibrer

1 stor skalad och tärnad zucchini
1/2 finhackad purjolök
30 g smör
1/2 dl majonnäs
2 dl gräddfil eller crème fraiche
1-2 msk fransk senap
1 tsk hackad kapris
salt och peppar

  1. Fräs zucchini och purjo i smöret
  2. Salta och peppra
  3. Ta upp och låt de kallna
  4. Blanda gräddfil eller crème fraiche med majonnäs, senap och kapris
  5. Blanda ner de avsvalnade zucchinifräset
  6. Smaka av med salt och peppar

Read Full Post »