Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 3 september, 2017

LCHF, LCD-pulver, Viktväktarna 

Ja det är dessa tre olika karaktärer som jag testat för att gå ner i vikt. 

Jag kan se både positiva och negativa grejer med dem så tänkte att jag skulle skriva upp dessa så det blir tydligt och sedan berätta vilken av dem jag kommer fortsätta min kamp med mot lägre vikt. Som sagt är detta mina erfarenheter av dessa vilket gör att jag kanske skriver något som inte stämmer för dig.

LCHF

Låg kolhydratskost med högt fettintag. Fettet gör att du äter mindre eftersom du är mätt. Minskat socker gör att du inte blir lika sugen på det där lilla extra. Det gör i sin tur att du trots att du äter minskar kaloriintaget och går ner i vikt. LCHF vill inte vara en diet eller viktnedgångsalternativ utan en kosthållning som o gör att du mår bra och beroende oå upplägg gör att du kan gå ner i vikt.

LCD-Pulver

Jag har främst testat modifast vilket är ett enkelt sätt som gör att du har kontroll på vad det är du får i dig i kalorier. Minskat antal kalorier under dagen glr att du går ner i vikt. Smidigt för den som inte orkar tänka och vill ha snabba resultat. Dock finns problemet kvar med att man överäter eller liknande när man ska starta äta ”vanlig” mat igen. Dock har magsäcken krympt lite vilket gör att om man ätit stora portioner blir man mätt snabbare. 

Viktväktarna

Viktväktarna bygger på långsiktighet o helhet. Jag har inte varit med där på länge vilket gör att jag egentligen ibte har så stor inblick i det nya men det handlar om att man ska hålla sig till en viss”budget” med smartpoints och att det inte finns några förbud. Du äter dig mätt utan att väga eller mäta.

Mitt val?

Ja det är frågan. Jag har varit inne på att först köra någon pulverdiet för att driva ut allting från kroppen som är överflödigt samtidigt känns det ju inte helt bra att göra det, o nästan lite onödigt när jag vet att jag kan få samma resultat med riktig mat. Jag har också haft funderingar på att testa Viktväktarna igen för att se vad som ändrats men eftersom jag egentligen tycker att det är alldeles för dyrt och jag har sett för många bra resultat med LCHF tror jag ändå att det kommer att bli Lågkolhydratskosten som får göra mitt framtida val. 

Det kommer bli en förändring vad gäller brödätandet. Jag älskar mackor och känner att det är något som jag lever för nästan. Det är lätt att ta till men nej, nu får det vara nog med det. Jag ska göra fröknäcke som jag kan ta till. 

Read Full Post »

Jag väljer att leva!

Idag är det den 3 september o jag ligger sängen och funderar på livet. Igår fick min mamma åka in till sjukhuset med hjärtproblem o vätska i lungorna.

Det får mig att fundera. Min kropp har också tagit stryk mycket och jag måste göra något åt detta för att jag inte ska ligga där på sjukhuset. Jag har alldeles för liten kraft och mitt hjärta får arbeta så in i tänker jag just nu. Skulle jag ställa mig på vågen nu så skulle den visa minst 135-140kg och det är inte okej någonstans. 

  • Jag vill finnas till för min son 
  • Jag vill inte dö
  • Jag vill orka gå en promenad
  • Jag vill leka på lekplatsen och vara aktiv
  • Jag vill orka arbeta
  • Jag vill inte känna mig begränsad i min kropp
  • Jag vill kunna knyta skorna ordentligt
  • Jag vill kunna känna mig fin
  • Jag vill ha energi

Därför ska jag ta tag i mitt liv. JAG VÄLJER ATT LEVA. Innan frukost idag ska jag ställa mig på den där grymma vågen och ta tjuren i hornen. Jag ska också mäta mig för nu måste det blir en förändring.

Vad gäller upplägg så kommer det i senare inlägg. 

Read Full Post »